توضیحات اجمالی

همیشه کنجکاوی ونیاز به تجربه چالش‌های هیجان‌انگیزدر وجود ما انسان ها باعث میشود که گاهی اقدام به انجام کارهایی کنیم تا به کشف واقعیت های آن ها پی ببریم.قرار است در این مقاله باهم سفری مجازی و هیجان انگیزبه یکی از مخوف ترین و هیجان انگیز ترین دره های ایران داشته باشیم.

این دره کجاست؟آیا تا به حال نام کال جنی را شنیده اید؟

کال جنی در استان خراسان جنوبی قرار دارد. اگر 30 تا 35 کیلومتر از طبس دور شوید و به سمت جاده بشرویه سفر کنید. قبل از روستای ازمیغان به یک سه راهی با تابلوی مشخص خواهید رسید ؛ وارد خاکی و فرعی میشوید. این مسیر خاکی در دل بیابان را تا انتها میروید سپس پیاده می شوید.

بنظرهیچ چیزجز خاک و برهوت نیست که ناگهان متوجه وجود یک دره بزرگ و عظیم میشوید. یک دره خاموش ، با دیوارهای بلند و پرشیب که شاهکارهایی از طبیعت را در دل خود گرفته است.

رسیدیم، کال جنی اینجاست. دره ای با دیواره های عجیب، حوضچه های آب بی اندازه زیبا وسط دل کویر با بوته های بلند نی و سمت دیگر آن درختهای نخل و یه دنیا سکوت

دره ای که در اثر فرسایش آبی و بادی ایجاد شده است. عبور آبی که از سمت روستای حاصلخیز ازمیغان در دل کویر طبس به این منطقه جاری شده است که همراه با بادهای فرساینده کویر، خاکها و سنگها را از هم دور کرده اند و به اصطلاح محلی کال ایجاد کرده اند.

چرا نامش کال جنی است؟!

زیرا در گذشته مردم محلی آن منطقه معتقد بودند که شب ها از این دره مخوف صداهای زوزه و فریاد به گوش میرسد و محل زندگی ارواح و اجنه بوده است. در حالی که این صداها ماحصل حرکت باد در پیچ و خم های باریک و عمیق دره بوده است. حالا کال جنی  به شماره 350 در فهرست آثار طبیعی ملی ثبت شده است و گردشگران زیادی برای دیدنش به این منطقه سفر می کنند.

جه چیزهایی در این دره وجود دارد؟

اگر از ساکنین محلی این منطقه سوال کنید  که در این دره چه چیزهایی وجود دارد؛ می گویند: دودکش و تنور جن.

دودکش‌های جن، ستون‌های فرسایشی و تنور‌های جن هم استوانه‌های تو خالی هستند که در طول هزاران سال فرسایش درست شده اند. و چون کسی در گذشته از علت طبیعی ایجاد شدن این اشکال خبر نداشته است، آن‌ها را به جن‌ها نسبت میدادند.

در مسیر کال جنی هرچقدرکه پیش میروید به حوضچه ها و برکه های کوچک و بزرگ آب دسترسی پیدا میکنید. فضایی که دوست دارید ساعتهادر سایه صخره ها بنشینید و استراحت کنید.

فضایی که نمیدانید به آب زلال و عجیب زیر پایتان نگاه کنید یا به باریکه ی از آسمان بالای سرتان.

خستگی شیرین پیاده روی این دره توام میشود با صداهای دلنشینی که هرچقدر که جلوتر میروید بازهم تمامی ندارد و هرلحظه شاهد شگفتی های طبیعی بیشتری خواهید شد.

وقتی متوجه وجود حفره‌هایی داخل دیوارها میشوید ، حفره هایی که اینبار دیگر حاصل فرسایش طبیعی نیست بلکه ساخته دست بشر است. اما برای چه؟

اگر بتوانید وارد این حفره هاشوید و۷ تا ۸ متردر طول حفره ها به سمت بالا حرکت کنید ، به تالاری خواهید رسید که بسیار عجیب و جالب توجه است.

در دو طرف این تالار دو دالان قرار دارد که هر کدام شامل چندین اتاق است. که همه ی آن ها  به ‌وسیله بشر و در دل دیواره این دره عجیب پدید آمده است.

علت وجود این دست ساخته ها چیست؟

درباره علت وجود این دستساخته ها دو نظریه متفاوت مطرح میکنند:

  • نظریه اول میگوید که سالهای بسیار دور، زرتشتی‌های منطقه، برای فرار از دست سپاه اعراب، به این صخره‌ها پناه برده اند تا بتوانند در این منطقه استتار کنند.
  • نظریه دوم می‌گوید که این مناطق، محل چله‌نشینی زرتشیتی‌ها بوده است.

در صورتی که هریک از دو نظریه باستان‌شناسان درست باشد، می‌توان قدمت این عوارض انسانی را در حدود 1400 سال تخمین زد.

با سفر به این منطقه از جاذبه های زیبای آن لذت ببرید.

مطالب مرتبط


۱۳ فروردین ۱۳۹۹
خرید صنایع دستی نفیسی مانند پته دوزی صرفا یک خرید نیست. رودوزیهایی سنتی مانند پته، سوزن دوزی و یا بافتهایی مانند فرش دستبافت، هرچقدر در...
۱۳ فروردین ۱۳۹۹
واقعا چه فاکتورهایی را لااقل در ظاهر برای تشخیص یک صابون دستساز باکفیت باید در نظر گرفت؟ داستان SLS در صابونهای صنتعی چیست؟
۱۳ فروردین ۱۳۹۹
همراه ما شوید تا بدانید این سفال چگونه ساخته میشود؟ چرا بهای بالایی دارد بهایی به ارزش جلوگیری از قاچاق سوخت. تا بدانید نقوش پر...

دیدگاه ها